Meer geld verdienen in minder tijd met behulp van data visualisatie

De frustratie van menig analist: Waarom doen managers en marketeers zo weinig met de uitkomsten van je analyses? Sterker nog, in plaats van de inzichten te implementeren, gaan ze vreemde vragen stellen. Als je geluk hebt tenminste. Dat zou namelijk betekenen dat ze het rapport gelezen hebben. De oplossing voor dit probleem: data visualisatie.

Uren worden geïnvesteerd om data te ontsluiten, te combineren en te verrijken. Daarna volgen nog meer uren voor een grondige analyse. Het doel: inzichten verkrijgen die het productieproces moeten verbeteren of een marketingcampagne succesvoller moeten maken. Zodat de investering in uren terugverdiend kan worden. Business as usual in allerlei bedrijven.

Wat we helaas ook vaak terugzien, is dat er met de verkregen inzichten niet veel gedaan wordt. Hoe simpel of briljant ook is, als je het inzicht niet gecommuniceerd krijgt, gaat er niets mee gebeuren.

Goal data visualization - Friedman

Managers en marketeers zijn doeners, ze willen acties bedenken en implementeren. Ze hebben weinig zin, en nog minder tijd om zich te verdiepen in de cijfers. Daar hebben ze een analist voor. Die kent de cijfers van binnen en buiten en weet als geen ander hoe de afdeling of het product er voor staat. Maar dan moet hij het wel uitgelegd krijgen.

Stel je hebt net een prachtige analyse gemaakt, met inzichten die veel op gaan leveren voor je bedrijf. Voordat de inzichten omgezet gaan worden in concrete plannen, moet je eerst de manager en marketeer overtuigen. Dan loop je tegen twee problemen aan. Ten eerste wil je natuurlijk graag laten zien wat je gedaan hebt, welke briljante oplossingen je gevonden hebt voor de dataproblemen die je tegenkwam. Maar dat interesseert de manager en marketeer helemaal niets, sterker nog, ze zullen je niet begrijpen en dus niet luisteren. Probleem twee; de manager en marketeer spreken jouw datataal niet en hebben dus nog een reden om af te haken. Je staat nu al met 0-2 achter, terwijl je toch goud in handen had.

Optie 1, je gaat achter je PC zitten mokken over het gebrek aan kennis van je collega’s. Optie 2, je stapt over je trots heen en bedenkt iets waardoor je boodschap toch overkomt. Want een briljant idee onderin een la is toch een stuk minder briljant. Slaag je erin je inzicht goed te communiceren, zodat er wat mee gedaan kan worden, dan word je gelijk een stuk waardevoller voor je collega’s. Weet je de boodschap ook nog eens kort en helder te brengen, ben je helemaal de held van de dag. Je moet dus op zoek naar een manier om iets complex in zo kort mogelijke tijd, zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.

De oplossing: Data Visualisatie. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, maar leest een stuk sneller. Een uitgebreide illustratie is niet noodzakelijk, vaak volstaat een eenvoudige grafiek al. Maar, wees waakzaam, want analyseren met grafieken is heel iets anders dan communiceren met grafieken. Je doel is dit keer niet om inzichten te krijgen, maar conclusies te communiceren. De tijd die je investeert in een extra grafiek zal je uiteindelijk dubbel besparen.

Vaak kopiëren analisten en wetenschappers de grafiek die hen tijdens de analysefase het inzicht verschafte naar het rapport. Echter die analyse grafiek is datataal, dat spreken de manager en marketeer niet. Dus zullen ze je grafiek ook niet snappen. Zorg dat jouw communicatie grafiek voldoet aan de regels van goede communicatie. Dus maar 1 boodschap en niet 3. Stem je boodschap af op de doelgroep in een taal die zij begrijpen. Dus niet 8 verschillende gekleurde lijnen, maar 1 opvallende lijn, eventueel ondersteund door grijze contextlijnen. Des te meer je boodschap aansluit op je doelgroep, hoe sneller ze wat zullen doen met je conclusies. En dan wordt het dus geen 0-2 achterstand, maar 3-0 overwinning.

Hoe beter je hierin slaagt, hoe sneller de manager en marketeer jouw briljante analyse zullen omzetten in acties en hoe eerder het geld voor het bedrijf zal gaan opleveren.

Ideal Visualization-Viegas and Wattenberg

Ja, het kost je extra tijd, maar het volgende rekenvoorbeeld toont aan dat het onder aan de streep juist tijd oplevert. Je hoeft een rapport maar één keer te maken. En stel je investeert een kwartier extra in visualisatie. Als je rapport door 10 mensen gelezen wordt, hebben ze nu allemaal een minuut minder nodig om de inzichten te begrijpen. Daar komt bij dat jij nu niet 10 minuten lang via e-mail of mondeling uit hoeft te leggen wat je nu “eigenlijk bedoelt”. Per saldo, een winst van 5 minuten. En niet te vergeten, het wordt nu gelezen en begrepen. En, omdat het begrepen wordt, gaat het geld opleveren.

Met andere woorden: Data visualisatie zorgt er voor dat je meer geld verdient in minder tijd.